Dodekalitten

Lolland-Falster går viralt

Foto: Torfi Agnarsson

Tre videoer, der skal brande Lolland-Falster går viralt med mere end 4,1 millioner visninger i Danmark.

19.09.2024

I foråret skød Visit Lolland-Falster en kampagne i gang for at gøre flere danskere opmærksomme på alle de oplevelser, som Lolland-Falster byder på.

Mere end 4,1 millioner visninger har bare tre videoer tilsammen nået. De tre videoer dækker over én film, der har vist det brede udvalg af oplevelser på Lolland-Falster med alt fra gastronomi og familieattraktioner til kultur og natur, én film med fokus på familieoplevelser og én film med fokus på kunst og kultur.

Alene videoen om kunst- og kulturoplevelser har nået over 1,6 millioner visninger og er set af mere end 500.000 mennesker. Se kunst- og kulturvideoen her.

Et rigtig flot resultat, der udfylder en vigtig brik i konkurrencen om de danske turister, der i stigende grad rejser mod varmere himmelstrøg.

”Vi arbejder hele tiden på, at flere danskere får øjnene op for Lolland-Falster og med denne kampagne, vil vi overraske og inspirere til de mange, store oplevelser. Lolland-Falster har så meget at byde på, vi skal bare have endnu flere til at se og opdage det,” fortæller Karin Pedersen, marketingprojektleder hos Visit Lolland-Falster

For selvom mange allerede har besøgt Lolland-Falster, er der stadig et stort potentiale for at få flere danskere til at rette blikket mod syd. En undersøgelse fra 2023, foretaget af Epinion viser, at 25 % har besøgt området på en ferie, mens 30% endnu ikke kender området som feriedestination.

Derfor er den nye kampagne en del af en langsigtet plan, der skal få flere danskere til at se Lolland-Falster som et oplagt feriemål.

Mere på vej

Kampagnen stopper ikke her. De næste film i rækken er allerede på tegnebrættet, og her bliver der bl.a. fokus på outdoor, gastronomi og lokale smagsoplevelser.

Det bedste fra to verdener

For at sætte tryk på budskabet om, at der findes store oplevelser på de små øer, er brandingkampagnen styrket med printannoncer i landsdækkende medier.

Børsen satte denne sommer fokus på danske kulturoplevelser for at inspirere danskerne til at gå på opdagelse. Her var Lolland-Falster synlige med 3 helsidesannoncer. Og i de tidlige sommermåneder havde Lolland-Falster besøg af en journalist fra De Nordjyske Medier og Kristeligt Dagblad for at lave en historie om områdets kulturoplevelser. Sidst men ikke mindst er Danmarks sydligste øer også med i en artikel fra Ritzau Fokus om danske, historiske steder. Alt sammen mens kunst- og kulturvideoen stadig kørte digitalt.

”Når vi for eksempel sætter fokus på områdets kunst og kulturoplevelser, er vi til stede både på print og digital for at få den største effekt. Måske ser en læser en annonce i f.eks. Børsen og efterfølgende eksponeres for vores video, når der scrolles gennem de sociale medier. Når vedkommende flere gange har set, at Lolland-Falster har en rig kunst- og kulturscene, så øger vi chancerne for, at Lolland-Falster vælges til næste gang vedkommende er på udkig efter kulturelle oplevelser,” fortæller Karin Pedersen.

I bund og grund handler det om at udnytte det bedste fra den offline og den digitale verden.