Fokus på gastroturisme: Lolland-Falsters spisekammer rummer stort potentiale
Lolland-Falster rummer et stort potentiale for at øge kendskabet til det lokale spisekammer og trække gastroturister til.
Lolland-Falster har et fantastisk spisekammer med udsøgte gourmetoplevelser, lokale produktioner, prisvindende vinerier og bryggerier og skønne gårdbutikker. Men der er brug for at øge kendskabet til Lolland-Falsters mange smagsoplevelser både nationalt og internationalt.
I dag er Lolland-Falster kendt for smukke kyster, havet og naturen, og dermed er det hovedsageligt kyst- og naturturister, der besøger Lolland-Falster. Blandt kyst- og naturturisterne er gode madoplevelser og gastronomi også efterspurgt, og i Ifølge VisitDenmark kan 29% af kyst- og naturturister defineres som gastroturister.
Gastroturister defineres ud fra, at madoplevelser i form af lokale smagsoplevelser og gastronomi har haft høj eller afgørende betydning for at vælge Danmark som rejsemål, og dermed er en vigtig del af ferieoplevelsen.
På Lolland-Falster er det kun 9% af kyst- og naturturisterne, der kan defineres som gastroturister. Dette vidner om, at Lolland-Falster rummer et stort potentiale for at øge kendskabet til destinationens madscene og dermed trække flere gastroturister til.
Ifølge VisitDenmarks nyeste turistundersøgelse er de turister, der har besøgt Lolland-Falster, meget tilfredse med gastrooplevelserne samt udvalget af økologiske fødevarer.
”Vi kan se, at vores gæster i dag er meget tilfredse med vores spisesteder, restauranter og madoplevelser, og derfor gælder det om at udbrede kendskabet til endnu flere, som kan nyde godt af de mange muligheder i fremtiden,” siger Lindy Kjøller, destinationschef hos Visit Lolland-Falster.
Digital markedsføring og events skal synliggøre ”Smagen af Lolland-Falster”
Visit Lolland-Falster vil i den kommende periode have fokus på store events, arrangementer, spisesteder, lokale smagsoplevelser og gårdbutikker via de digitale kanaler for at synliggøre de gode smagsoplevelser på Lolland-Falster. Gennem en markedsføringsindsats bestående af annoncering i magasinet Gastro kombineret med Visit Lolland-Falsters hjemmeside og de sociale medier skal flere gæster få kendskab til områdets gode spiseoplevelser og lokale producenter.
I maj udkommer magasinet Gastro ydermere med en guide og inspiration til fantastiske spisesteder og lokale smagsoplevelser i Danmark, hvoraf flere sider omhandler Lolland-Falsters spisekammer.
Lolland-Falsters helt store madscene etableres, når Madens Folkemøde igen i år slår dørene op til smagen af Danmark på Engestofte Gods. Her vil lokale producenter fra bl.a. netværket MULD Lolland-Falster være til stede med smagsoplevelser, mens der også afholdes workshops, debatter, aktiviteter og madværksteder.
Alle indsatser og aktiviteter har til hensigt at synliggøre Lolland-Falster som en destination med fantastiske madoplevelser. Alt sammen for at trække flere gæster til området.
Fakta
|