Lupinmark

Ny analyse: Åbning af Femern Bælt-tunnel vil tiltrække tyskere i stort tal

Foto: BLF

”Haben Sie ein Zimmer frei?“ Det kan kun gå for langsomt med at få pudset sit gamle skoletysk af, hvis man arbejder i turistbranchen øst for Storebælt.

Pressemeddelelse 08.10.2024

10 mio. tyskere har Sjælland, Lolland-Falster & Møn på radaren til en ferie indenfor de næste 3 år. Og for 52% af de rejselystne tyskere øger Femern bælt-tunnelen sandsynligheden for, at rejselysten rent faktisk omsættes til en ferie i Østdanmark i fremtiden.

Det betyder at mere end 5 mio. tyskere finder det mere sandsynligt at rejse til Sjælland, Lolland-Falster & Møn, når Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029.

Det er især den kortere rejsetid og nemme adgang, der gør det endnu mere attraktivt for tyskerne at tage på ferie på Lolland-Falster.

Det er en ny analyse, foretaget af turismealliancen SMA-Z, der dokumenterer, at de tyske turisters lyst til at besøge Østdanmark øges markant, når Femern Bælt-tunnelen åbner.

Samtidig peger turismeøkonomiske beregninger på, at antallet af internationale overnatninger i Region Sjælland vil stige med mere end 500.000, alene på grund af den øgede tilgængelighed, når Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029. Beregningerne stammer fra en analyse foretaget af HBS Economics, der ikke tager højde for de turismefremmende aktiviteter, der bygger oven på den nemme adgang til Danmark.

Lindy Kjøller, der er destinationschef i Visit Lolland-Falster og projektchef for SMA-Z, er glad for analysen, og henviser til, at Femern Bælt-tunnelen vil ændre hele turistbranchens selvopfattelse på den østlige side af Storebælt.

”I mange år har vi på Sjælland, Lolland-Falster og Møn været vant til at tænke den danske gæst først, fordi det er dem, vi har flest af. Men om få år kan det billede være vendt helt på hovedet, og så er det altså de tyske turister, der fylder feriehusene og hotelsengene. Det stiller nye krav til vores modtagerapparat,” siger Lindy Kjøller.

Det betyder, at turismevirksomhederne skal indtænke tysktalende personale, skiltning og hjemmesider på tysk. Faktisk svarer 46 pct. af de adspurgte tyske turister, at det er vigtigt for dem, at personalet forstår og taler tysk, og 55 pct. angiver, at de foretrækker brochurer, kort og guides på deres modersmål.

Begge undersøgelser er de første, som tydeliggør turismepotentialet i forbindelse med Femern Bælt-tunnelen.

At tyskernes interesse for Østdanmark allerede kan vise sig inden for de kommende 3 år, hvor 10 mio. tyske turister kan finde vej til Sjælland, Lolland-Falster og Møn, er godt nyt for turismen, men giver to helt konkrete udfordringer.

”Overnatningskapacitet og kvalificeret arbejdskraft er de største barrierer for vækst. Femern Bælt-tunnelen kan ende med at løse vores udfordringer med arbejdskraft, fordi vi pludselig kan tiltrække medarbejdere fra et meget større opland. Men tunnelen åbner også op for helt nye kundegrupper fra de nordtyske storbyer, som foretrækker at overnatte på hotel, og dem har vi for få af,” siger Lindy Kjøller.

43 pct. af respondenterne fra Berlin angiver, at det er sandsynligt, at de vil rejse til Sjælland og Lolland-Falster. Men selvom storbyrotterne ofte foretrækker at gå til ro på et hotelværelse, så foregår langt størstedelen af de tyske overnatninger i danske feriehuse. Og dem er der også mangel på.

”På Lolland-Falster har vi knap 11.900 feriehuse, men det er kun 10%, der bliver udlejet, og det er en generel udfordring i Østdanmark. Derfor skal det gøres mere attraktivt at leje sin feriebolig ud,” siger Lindy Kjøller.

70 pct. af de tyske respondenter i undersøgelsen ville foretrække at bo i et feriehus, hvis de skulle holde ferie på Sjælland og Lolland-Falster, mens den næstmest populære overnatningsform er hotel med 51 pct. Hver respondent har kunnet vælge flere overnatningstyper.

*Strategic Marketing Alliance – Zealand

Strategic Marketing Alliance – Zealand (SMA-Z) er en ny, unik alliance, der har til formål at styrke turismen på Sjælland, Lolland-Falster og Møn og det strategiske samarbejde om analyse, markedsføring og udvikling mellem de fem destinationer uden for København; Visit Sydsjælland og Møn, VisitFjordlandet, VisitNordsjælland, Destination Sjælland og Visit Lolland-Falster. Derudover indgår VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Erhvervshus Sjælland og erhvervshus Hovedstaden i projektet.

Visionen er, at Sjælland, Lolland-Falster og Møn som turismeområde skal stå stærkest muligt, når den faste Femern Bælt-tunnel åbner i 2029. Det skal ske gennem en fælles koordineret markedsføringsindsats og kernefortælling.

Projektet sigter efter at øge antallet af udenlandske turister, særligt de tyske, og der skal skabes et mere bæredygtigt turismeerhverv på Sjælland, Lolland-Falster og Møn gennem bedre udnyttelse af kapaciteten i en større del af året og gennem skærpelse af turismeproduktets miljømæssige bæredygtighed og appel over for især tyske, miljøorienterede rejsende.

Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af analysebureauet Silverlining og er blevet besvaret af i alt 4.035 tyskere fra 11 forskellige delstater i april 2024. 

Undersøgelsen er gennemført blandt en stikprøve af den tyske befolkning, som enten har erfaring med eller interesse i ferierejser i Nordtyskland, Danmark, Norge eller Sverige.

Lindy Kjøller

Destinationschef

lk@visitlf.dk