Projektets fem spor
På denne side findes beskrivelser af de fem spor i "Datadrevet destinationsudvikling" projektet.
Besøgstal, bookinger og overnatningstal
Projektet kortlægger antallet af besøgende og overnatninger. Der foretages overvågning af den fremadrettede bookingsituation, således indsatserne kan optimeres, kapaciteten øges og kapacitetsudnyttelsen forbedres.
Kortlægning af gæsteadfærd og oplevelse
Destinationsselskaberne gennemfører i samarbejde med turismevirksomhederne løbende undersøgelser af turisternes behov og adfærd.
Denne del af projektet skal koordinere et samlet og tværgående setup, der måler tilfredsheden hos den enkelte aktør samt de besøgendes oplevelser og adfærd på tværs af destinationen. Undersøgelsen skal skabe bedre mulighed for at identificere behov og mobilitet mellem attraktionerne, så udviklingen af nye oplevelseskoncepter kan målrettes nye målgrupper. Resultaterne vil styrke virksomhedernes egne udviklingsmuligheder, herunder sæsonudvidelse og øget spredning af turisterne i området.
Overvågning af onlinesøgninger
Destinationsselskaberne etablerer løbende overvågning af onlinesøgninger og trafik, der opsamles og rapporteres på månedlig basis.
- Søgevolume på Google i forhold til geografisk område, attraktion og oplevelse på destinationen.
- Overvågning af kapacitet på bookingportal, som sker gennem optælling af ledige overnatninger pr. uge – månedligt opgørelse.
- Analyser af online trafik samt brug af digitale værktøjer og hjemmesider for destinationen og evt. medvirkende virksomheder.
Data fra dette spor af projektet vil bidrage med et stærkt grundlag for at tage beslutninger om investeringer, markedsføring og fremtidige samarbejder. En løbende og struktureret overvågning kan samtidig give virksomhederne et digitalt løft på deres egne platforme.
Eventevalueringer
I dette spor opsamles viden om events og aktiviteter, som afholdes på Lolland, Falster, Sydsjælland og Møn.
Hvert år gennemføres en række events, som skal tiltrække flere besøgende til destinationerne. For at skabe det bedst mulige afsæt for forretningsudvikling er der dog fortsat behov for at indsamle viden om de enkelte events og deres evne til at tiltrække turister.
Destinationsselskaberne etablerer og gennemfører evaluering af 5-10 events i perioden 2021-2023. Evalueringen vil give værdifuld indsigt til at videreudvikle det enkelte event og sikre viden om arrangementernes økonomiske værdi i forhold til antal overnatninger og turismeomsætning.
Målet er et udvikle tre nye koncepter for events efter projektets udløb.
Ad hoc analyser
Der vil løbende blive udført ad hoc analyser og undersøgelser efter behov. Disse skal bidrage til projektets andre aktiviteter, herunder turismebarometer, onlinesøgning og eventevalueringer m.v.