Dodekalitten

Strategic Marketing Alliance - Zealand

© Thomas Kadziola
Foto: BLF

Projektet Strategic Marketing Alliance - Zealand har til formål at styrke turismen på Sjælland og øerne og det strategiske samarbejde mellem de 5 destinationer udenfor København. 

Formål

Projektet Strategic Marketing Alliance - Zealand (SMA-Z) skal sikre, at Sjælland og øerne som turismeområde står stærkest muligt, når den faste forbindelse Femern Bælt-tunnelen åbner. Det er derfor nødvendigt at definere, hvordan destinationerne arbejder bedst sammen og hvilke parametre, der skal udvikles for at kunne tiltrække europæiske turister.

Særligt sættes der fokus på de tyske turister, idet der anses at være et stort potentiale for at tiltrække segmentet grønne idealister og for at forlænge turistsæsonen på Sjælland og øerne, hvilket vil skabe en bedre kapacitetsudnyttelse.

Udviklingen skal ske på baggrund af strategiske overvejelser destinationerne imellem, ved at styrke det lokale erhverv bl.a. via forretningsudvikling, bæredygtige tiltag, og test af produkter og fortællinger overfor udvalgte målgrupper.

 

Indsatser
 

Trin 1 - Analyse

Destinationsselskaberne udenfor København står overfor en række fælles udfordringer. Dette indebærer bl.a. manglende internationalt kendskab til oplevelserne i området og stor konkurrence fra Københavns turismeerhverv. 

Ligeledes er åbningen af Femern-Bælt forbindelsen en udfordring, da der er risiko for at miste flere danske turister, end der tiltrækkes internationale turister. Der er en forståelse for, at løsningen skal findes i fællesskab, og med inspiration fra vestkystsamarbejdet, er der behov for, at partnerne på Sjælland og øerne står stærkere sammen.

Igennem aktiviteterne i Trin 1 vil destinationerne i samarbejde med Dansk Kyst- & Naturturisme og VisitDenmark indsamle viden om, hvad Sjælland og øerne kan levere nu, sammenholdt med, hvad der efterspørges. Yderligere er det afgørende at blive klogere på, hvad målgruppen reelt ønsker, og hvad der får dem til at vælge området til. På baggrund af analyse og data skal der findes en fælles kernefortælling, som særligt er relevant uden for månederne juli og august. 

Trin 1 vil resultere i en GAP-analyse, kernefortælling og udpegning af marked og målgrupper.

Det strategiske trin i projektet er afgørende for at sikre et målrettet samarbejde blandt de fem destinationsselskaber. Dette er en opgave, som ligger udenfor destinationernes basisopgave, der er defineret af de respektive ejerkommuner.   

På baggrund af aktiviteterne i Trin 1 udvikles et tydeligt billede af, hvad destinationerne mangler, og hvad der kan udvikles. På baggrund af indledende teser, og efterspørgsel fra virksomhederne, bør der fokuseres på den bæredygtige omstilling, certificering/mærkningsordninger og på at levere et service- og kompetenceniveau, der matcher efterspørgslen.

Læs hele analysen her.

Trin 2 - Forretningsudvikling

Virksomhederne vil blive tilbudt en grundig screening, og gennem individuelle forretningsudviklingsforløb vil virksomhederne blive hjulpet på vej mod en bæredygtig og/eller kompetencemæssig omstilling. Målet er at gennemføre dybdegående 1-1 forløb med små og mellemstore turismevirksomheder. 

1-1 forløbene centreres om bæredygtig forretningsudvikling samt service- og kompetenceløft målrettet udvalgte målgrupper. Før opstarten af 1-1 forløbene vil destinationsselskaberne og Erhvervshus Sjælland foretage en screening af den enkelte virksomheds behov. Sceeningen baseres på bæredygtighedshjulet, der tager udgangspunkt i kendte metoder og redskaber til forretningsudvikling og bæredygtig omstilling. 

Forløbene udvikles og virksomhederne rekrutteres på baggrund af resultaterne i Trin 1 og føres videre til Trin 3. På denne måde sikres det, at den strategiske udvikling, forretningsudvikling og markedsføring går hånd i hånd. Forløbene skal bidrage til at indfri ambitionerne fra Den Nationale Turismestrategi om, at flere turismevirksomheder skal være bæredygtighedscertificerede og til at opkvalificere det generelle serviceniveau rettet mod tyske turister.

Trin 3 - Markedsføring

Der vil være fokus på at teste de strategiske resultater fra Trin 1 og skabe kendskab til de udviklede tiltag i Trin 2. En af de største udfordringer hos destinationerne er at øge kendskabet blandet eks. tyske turister. Dette kan det enkelte destinationsselskab ikke løse alene, da det markedsføringsmæssigt er en økonomisk tung opgave. Med en fælles ramme for destinationsselskaberne og stærke kompetencer og viden fra VisitDenmark vil det gennem projektet SMA-Z være muligt at øge kendskabet, som er nødvendigt for at indfri målene i Den Nationale Turismestrategi.

Output af Trin 3 er at skabe konkrete tests via fælles testkampagner, som sikrer kendskabet og præferencerne i tæt tilknytning til VisitDenmarks overordnede branding. Derudover vil udviklingen i Trin 2 og kommunikation herom i Trin 3 medvirke til, at "Danmark kommer til at ligge nr. 1 blandt landene i Nordeuropa i forhold til turisternes vurdering af landet som et miljøvenligt rejsemål".

Fakta

Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med 7,7 millioner.

Projektet har en samlet budgetramme på 15 mio. kr.   

Projektperiode: 01.08.2023 - 30.07.2026

Projektpartnere

  • Visit Lolland-Falster
  • Visit Sydsjælland & Møn
  • Destination Sjælland
  • Visit Fjordlandet
  • Visit Nordsjælland
  • Erhvervshus Sjælland
  • Dansk Kyst- & Naturturisme
  • VisitDenmark 
Helle Damkjær

Udviklingschef

hd@visitlf.dk

Visit Lolland-Falster