Turismedagen 2024
Ny gæste- og værtservice, udvikling af turismen på Lolland-Falster og store grin var på dagsordenen, da Visit Lolland-Falster inviterede turismeaktører og lokale samarbejdspartnere til kick off på et nyt år.
Mere end 80 deltagere var samlet til en dag i turismens tegn. I den smukke lade på Engestofte Gods var en summen af gode snakke med åbenhed for nye samarbejdsmuligheder, inspiration og videndeling. Interessen for at skabe sammenhængende oplevelser gik på tværs af samtaler – og det vidner om, at missionen om at skabe en bæredygtig destination i international liga, der i 2030 kan noteres for 3 millioner overnatninger, skal realiseres i fællesskab.
En mission, som Lindy Kjøller, destinationschef hos Visit Lolland-Falster lagde dagen ud med at præsentere. Og vi er på rette spor, for vi kan se tilbage på et 2023 med vækst i antallet af overnatninger og vundne markedsandele. I 2024 fortsætter arbejdet hos Visit Lolland-Falster med at øge kendskabet til destinationen, arbejde med bæredygtig udvikling, data, regenerativ turisme og udvikle den fysiske og digitale gæsteoplevelse. Alt sammen for at den positive vækst bliver ved.
Foto:Visit Lolland-Falster
Markedsføringsindsatserne for det kommende år blev efterfølgende præsenteret. Stærke kampagner på det danske, tyske og hollandske marked skal øge kendskabet og trække turister til Lolland-Falster. Hvilke kampagner, temaer og målgrupper, der er i fokus, kan du blive klogere på i artiklen Sådan trækker vi gæster til Lolland-Falster i 2024.
Lindy Kjøller fik selskab af projektleder og social media manager hos Visit Lolland-Falster, Frederikke Krag Hansen, og sammen præsenterede de konceptet for destinationens fremadrettet gæste- og værtservice. Konceptet går under navnet Oplev Lolland-Falster, og indebærer et strategisk henvisningsarbejde, der skal inspirere og guide gæsterne rundt til oplevelser i området. Dette sker gennem en fysisk gæste- og værtservice, en digital gæsteservice og et stærkt netværk af frivillige.
Med et hurtigt benstræk og en genopfyldning af kaffekoppen gjorde deltagerne sig klar til at drøfte gode idéer til den fysiske- og digitale gæste- og værtservice ved dagens workshop. Nye idéer, gode overvejelser og kommentarer blev noteret og skaber nu grundlag for det videre udviklingsarbejde.
Foto:Visit Lolland-Falster
Ved dagens sidste oplæg satte Claus Madelung, udviklingschef hos Business Lolland-Falster fokus på turismeaktørernes mulighed for at få gratis sparring og rådgivning via konceptet Business Days. I forlængelse heraf blev også et spændende kursusprogram præsenteret. Du kan allerede nu se kursusprogrammet og tilmelde dig kurser for første halvår af 2024.
Dagen sluttede med store grin, da foredragsholder Karen-Marie Lillelund med sjove anekdoter huskede os på at huske humoren i hverdagen. Del ud af dit overskud, når du har det, glem pyt-knappen og bid i stedet for i en citron, når du er frustreret og vær en lille smule fræk – naturligvis den kærlige frækhed. Sådan lød nogle af pointerne fra Karen-Marie Lillelund og afsluttede med, at det er på denne måde vi skaber nærvær, humor, latter og livsglæde.
Foto:Visit Lolland-Falster
Visit Lolland-Falster takker for en fantastisk dag – vi glæder os til et forrygende 2024 (med plads til økologisk overskudsdeling).